Vara a trecut și în curând toamna va trece și ea și, indiferent dacă ne place sau nu, iarna va veni din nou. Știm cu toții ce înseamnă acest lucru – drumuri lunecoase și ploi înghețate. Temperaturile încep să scadă, scoatem hainele groase de iarnă, facem căldură în case. Dar cum ne pregătim mașinile pentru lunile de iarnă? Avem oare cu adevărat nevoie de o pregătire specială?
Răspunsul este da! Orice șofer care a trecut cu mașina printr-o iarnă știe cât de important este să aveți antigel, o racletă pentru geamuri și o pereche de mănuși suplimentare în mașină. Dar ceea mulți uită să aibă grijă și de anvelope.
Știați că aproximativ 32% din accidentele auto produse în timpul iernii sunt cauzate de anvelopele greșite?
Dacă mașina ta este echipată cu anvelope all-season (pentru toate anotimpurile), s-ar putea să te întrebi: „Mai am neapărat nevoie de anvelopele de iarnă? Dacă am cauciucuri all-season se presupune că este în regulă, nu ?!”. Realitatea este că denumirea lor este înșelătoare. Deși anvelopele pentru toate anotimpurile pot fi potrivite pentru condiții meteorologice ușoare, cum ar fi ploaia și zăpada ușoară, pur și simplu nu pot face față iernilor mai puternice. Altfel spus, este crucial să treceți la cauciucuri de iarnă înainte de prima zăpadă puternică.
Cele mai citite articole
Prin compusul lor special și prin modelul benzii de rulare, anvelopele de iarnă sunt proiectate să rămână moi și flexibile în condiții de temperaturi joase, oferind tracțiune și aderență la temperaturi scăzute pe suprafețe uscate, umede și cu gheață. Însă, pe măsură ce temperaturile cresc, anvelopele de iarnă își pierd din aceste avantaje, aderența scade și banda de rulare începe să se uzeze mai repede.
Totul se rezumă la modelul benzii de rulare, diferitele șanțuri în suprafața de rulare a anvelopei. Diferite dimensiuni și forme ale șanțurilor servesc unor scopuri diferite, dar toate lucrează împreună pentru a oferi mai multă aderență în condiții de umezeală, înzăpezire sau îngheț.
Cele mai mari șanțuri servesc la eliminarea apei de pe partea anvelopei care intră în contact cu drumul. Acest lucru va împiedica acvaplanarea. Rolul benzii de rulare a unei anvelope de iarnă este de a săpa în zăpadă și de a elimina apa, zăpada topită și noroiul de pe suprafața de rulare, cât mai rapid și eficient, pentru a folosi în mod constant o nouă și curată zonă de contact între pneu și șosea.
În plus, pe lângă șanțurile laterale, anvelopele de iarnă au caneluri longitudinale late și adânci, utilizate pentru a canaliza apa, noroiul sau zăpada topită de pe suprafața de contact.
Întrebarea este dacă nu există zăpadă, mai avem nevoie de anvelope de iarnă? În timp ce suprafața de rulare a anvelopelor de iarnă este excelentă pentru condiții de zăpadă și îngheț, investiția în astfel de anvelope este o idee bună indiferent dacă vă confruntați cu astfel de condiții meteo. Ține minte că cauciucul din care sunt confecționate anvelopele de iarnă rămâne moale și flexibil atunci când vremea se răcește, spre deosebire de cauciucul din care sunt confecționate alte tipuri de anvelope. Fără anvelope de iarnă, performanța mașinii tale va fi redusă pe perioada rece, chiar și pe drumuri uscate.